Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Stres dotyczy właściwie każdego pracownika, niezależnie od branży czy stanowiska. Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Poznaj sposoby na opanowanie stresu związanego z pracą.

Stres w pracy jest dla wielu osób normalnością. Coraz częściej można spotkać się  z ogłoszeniami o pracę, gdzie na liście wymagań od kandydatów znajduje się odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu. Stres można poskromić różnymi sposobami, wiele jednak zależy od przyczyn jego występowania. Podejdźmy do tego świadomie, aby z właściwej perspektywy spojrzeć na każde zdarzenie mogące wywołać stres. Nie można popadać w panikę. Warto próbować na różne sposoby opanować irracjonalizm i wszelkie złe emocje. To pomoże osiągać lepsze efekty w pracy i uniknąć wypalenia zawodowego. Nie można też zapomnieć, że im dłuższy i silniejszy stres, tym poważniejsze szkody dla organizmu. Jakie są metody radzenia sobie ze stresem?

stres w pracy

Sposoby na stres w pracy – 3 najważniejsze kwestie

W każdym przypadku występowania stresu pomocny jest higieniczny tryb pracy, który pozwala w dobrej kondycji utrzymać nie tylko ciało, ale również system nerwowy. Przede wszystkim potrzebne są efektywne przerwy w czasie pracy, aktywność fizyczna i odpowiednia ilość snu. Pamiętajmy, że aby pokonać stres w pracy, należy dać naszemu systemowi nerwowemu od tej pracy odpocząć.

Każda praca wymaga przerw. Dowiedzmy się dokładnie, jakie przerwy nam przysługują i ile mogą trwać. Przerwy najlepiej spędzać z dala od stanowiska pracy. Możemy przejść się do kuchni, zaparzyć herbatę i wykonać kilka prostych ćwiczeń, aby odświeżyć umysł, poprawić koncentrację i uniknąć bólu związanego z długim przebywaniem w jednej pozycji. Jeśli mamy taką możliwość, korzystajmy ze specjalnych stref relaksu w biurze. 

Ruch pozwala oderwać się od codziennych zmartwień i uspokoić myśli, a wydzielające się w czasie uprawiania sportu endorfiny poprawiają ogólne samopoczucie. W wolnych chwilach warto wyskoczyć na basen, wsiąść na rower, iść na spacer czy pobiegać. Zalecane są też masaże i akupunktura. Poza tym ogromny wpływ na to, jak się czujemy, ma nasza dieta. Starajmy się jeść systematycznie, pełnowartościowe posiłki. Stosowna kompilacja diety oraz ruchu wzmacnia ciało i umysł.

Jeszcze bardziej zmniejszymy poziom stresu w pracy, jeżeli zadbamy o zdrowy sen. Potrzebujemy około 7-8 godzin snu. Powinniśmy kłaść się do łóżka o regularnej porze. Ważne jest także to, by przed snem nie nakręcać się negatywnymi myślami. Znajdźmy swój własny sposób na wyciszenie. Można wziąć odprężającą kąpiel z olejkiem eterycznym, poczytać, obejrzeć serial, pomedytować bądź wykonać ćwiczenia relaksacyjne.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jeśli nasza praca wiąże się z różnymi trudnymi sytuacjami, przeanalizujemy je, aby wiedzieć jak postępować, gdy znów się powtórzą. Dobre przygotowanie do pracy i skuteczny plan działania to podstawa do zmniejszenia poziomu stresu. Kiedy jesteśmy przekonani, że robimy wszystko dobrze, a mimo to stres ciągle nas dotyka, być może warto na ten temat porozmawiać ze swoim przełożonym lub zespołem, aby wspólnie ustalić na czym polega problem i znaleźć jego rozwiązanie.

Dobra atmosfera w pracy to jeden z kluczowych czynników obniżających stres u pracowników. Starajmy się zminimalizować ryzyko niesnasek i na bieżąco rozwiązywać konflikty. Rozmowa i przebywanie z sympatycznymi ludźmi również korzystnie wpływają na redukcję napięcia.

Funkcjonalne, wygodne i czyste stanowisko pracy z pewnością ułatwi skupienie się, pozytywnie wpłynie na efektywność i uprzyjemni czas obowiązków. Można pójść o krok dalej i postawić na biurku fotografię bliskiej osoby lub gadżet, który przyjemnie się kojarzy. W chwilach stresu przydadzą się też słuchawki i ulubiona spokojna muzyka.

Jak pracodawca może zmniejszyć stres podwładnych?

stres w pracyPracodawca może uzyskać informacje na temat poziomu stresu u pracowników i jego przyczyn (np. w formie ankiety), a następnie podjąć decyzje o działaniach zmierzających do redukcji stresu, przykładowo odnośnie poprawienia fizycznych warunków pracy, udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje czy nowego podziału obowiązków w zespole. W przypadku występowania stresu charakterystycznego dla danej branży czy stanowiska, wskazane są treningi dla pracowników pomagające w radzeniu sobie ze stresem oraz zapewnienie profesjonalnej pomocy i rehabilitacji pracownikom doświadczających jego skutków. Zadbaj również o odpowiednią pozycję siedzenia swoich pracowników i zapoznaj się z artykułem – ból kręgosłupa w pracy siedzącej.